Rek. uppl: min 1024 x 768 - Uppdat. 20 januari 2018 - ver.12.0   -  Optimerad för Internet Explorer & Google Chrome [10.10.49.11]
Visa besökssidorna
Startsida/Inloggning Flygplan och flygning Skolning/Training För eleverna Mallar & manualer StrÀckflygning/TÀvling Fotosidorna Stugor/Husvagnar LÀnkar Film Kontakt Söksidan digisys Flygdagbesked

StrÀckflygning/TÀvling

StrÀckflygning

Jannes filer (medlemsmötet 9. juni 2018)

STRÄCKA_ÄFK2018_red.pdf
XCSoar-manual.pdf
landable_2013_JLN.cup
default.prf
Sverige-2014-WP-rev0.TXT
SWE_N_HighRes.xcm
xcsoar-checklist.txt

TĂ€vling

StrÀckflygning

Jannes kommentarer

Efter vĂ„r temakvĂ€ll om strĂ€ckflygning för ett par veckor sedan sĂ„ har Peter lagt upp presentationen och nĂ„gra matnyttiga filer under ”strĂ€ckflygning / tĂ€vling” pĂ„ hemsidan.

Ett av Àmnena handlade om Androidappen XCSoar och de övriga filerna som Àr upplagda pÄ samma stÀlle Àr luftrumsfil, kartfil norra Sverige och den databas med utelandningsfÀlt som jag anvÀnder.

Filen ”default.prf” Ă€r en konfigureringsfil som jag anvĂ€nder i XCSoar. Om man kopierar in den i mappen ”XCSoarData” sĂ„ fĂ„r man samma instĂ€llningar som jag anvĂ€nder. Det Ă€r alldeles sĂ€kert inte optimalt och man kan ”tweaka” efter eget tycke. Det finns dock nĂ„gra instĂ€llningar som jag tycker Ă€r principiellt viktiga:

  • Marginalen till landningsbara fĂ€lt visas som ”arrival alt”, dvs berĂ€knad ankomsthöjd över fĂ€ltet utan sĂ€kerhetsmarginaler. Det finns alternativ, tex vilket glidtal man behöver, vilket högsta MC-vĂ€rde som fĂ€ltet kan nĂ„s med, mm. Det tycker jag dock Ă€r oanvĂ€ndbart och den enda begripliga marginalen Ă€r ”meter över mark”, dĂ€rav det valet.
  • Ankomsthöjden ovan berĂ€knas med det MC-vĂ€rde som Ă€r instĂ€llt i nav-boxen för MC-vĂ€rde. Man kan konfigurera sĂ„ att ankomsthöjden berĂ€knas för bĂ€sta glidtal, vilket ju Ă€r oanvĂ€ndbart, eller med ett speciellt fast ”sĂ€kerhets-macready” som i och för sig Ă€r OK, men enklast Ă€r att bara jobbar med ett vĂ€rde tycker jag.
  • En av NAVboxarna visar ”AGL”, dvs höjd över marken. Dels Ă€r det allmĂ€nt bra att veta.. sen Ă€r det en bra koll av att höjderna som visas Ă€r rĂ€tt. PĂ„ fĂ€ltet bör AGL vara omkring noll
  • Textstorlekarna pĂ„ ex.vis ankomsthöjder Ă€r ökat pĂ„. LĂ€sbarheten pĂ„ en telefon i solljus Ă€r begrĂ€nsad sĂ„ man fĂ„r prioritera hĂ„rt genom att visa minimalt med information med rejĂ€l textstorlek.

En annan bra funktion i XCSoar som vi inte berörde Ă€r möjligheten till spĂ„rning via telefonnĂ€tet. Det finns stöd för tvĂ„ olika spĂ„rningstjĂ€nster, ”Skylines” och ”livetrack24”. BĂ„da Ă€r gratis sĂ„ nĂ€r som de ören som dataöverföringen via telefonnĂ€tet kostar. Jag tycker man ska koppla pĂ„ bĂ„da tjĂ€nsterna, och det gör man genom att skaffa en anvĂ€ndare pĂ„:

Skylines: https://skylines.aero/ livetrack24: https://www.livetrack24.com/

Ange den \"key\" som ni fÄr av skylines under \"setup-Tracking\" för skylines, och anvÀndarnamn och lösenord för kontot pÄ livetrack24.

I profilen kan ni ange \"Älvsby flygklubb\" som finns upplagd, sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt med 3 anvĂ€ndare som man kan följa.

XCSoar Àr gratis och kan laddas ned frÄn; https://www.xcsoar.org/download/

Om intresse finns kan vi vid nĂ„got tillfĂ€lle ha en gemensam ”ladda ner och komma igĂ„ng”-kvĂ€ll.

Slutligen sĂ„ Ă€r XCSoar, eller andra liknande program, ingen nödvĂ€ndighet för strĂ€ckflygning. Det viktiga Ă€r att man har ”koll pĂ„ lĂ€get” och det kan man ha med karta, huvudrĂ€kning, finalglidningsstickor, tyska krĂ„ngeldatorer, eller helt enkelt egna bedömningar. Programmen Ă€r ett hjĂ€lpmedel, och dessutom lite kul att hĂ„lla pĂ„ med ibland.

SpÄrningen Àr sÀkerhetsbefrÀmjande eftersom den tillÄter andra att kolla vart man tog vÀgen, och om inte annat sÄ kan man köra igÄng XCSoar för att fÄ den funktionen.

SjÀlv har jag anvÀnt SEEYOU och XCSoar under mÄnga Är och tycker att bedömningar blir mycket enklare nÀr man fÄr data presenterat pÄ ett enkelt och tydligt sÀtt. Inte minst sÄ förenklas bedömningarna av huruvida man har tagit i för mycket eller för lite med sina sÀkerhetsmarginaler nÀr man utan anstrÀngning hela tiden kan se exempelvis berÀknad ankomsthöjd till mÄl eller landningsbara alternativ i fÀrdriktningen.

SÄ, ut och jaga Bosse och mig över skogarna nu!

/ Jan L