Ladda ned instruktionen i pdf-förmat.
Ladda ned instruktionen i pdf-format. (Filstorlek: 68 kB).Om flygledaren avlägsnar sig från fältet ska en ersättare utses. Den flygledare som inte kan ställa upp får själv svara för byte med någon annan på listan. Flygledaren ska vara på flygfältet kl. 09:00. På flygfältet finns pärmen ”segelflygledare ÄFK” som innehåller mer information för segelflygledaren.
Före flygning:
- Vid behov, anordna lottning 09:00. Även i de fall då ingen lottning hålls upprättas en kölista.
- Om möjligt inhämta information om dagens väder och delge detta vid lottningen.
- Kontrollera vem som är schemalagd bogserförare och bevaka dennes ankomst.
- Tillse att daglig tillsyn blir gjord på de flygplan som används. Notera ”daglig utförd” i dagbeskedets kommentarfält. Kontakta segelflygtekniker (eller segelflygchef) om tekniska brister påträffas.
- För okända medlemmar/gästmedlemmar; kontrollera att giltigt certifikat finns och att de är influgna på aktuellt flygplan. Kontrollera med kassör, ordförande eller segelflygchef om gästmedlemskap finns. Kontakta flyglärare eller annan funktionär om du är osäker på hur detta ska hanteras.
- Kontakta Kallax (0920-23 49 34) och begär tillgång till ”sektor Långnäs”, ”sektor Klöverträsk” eller ”sektor Heden” om flygning i någon av sportflygsektorerna är aktuell. Sektorerna finns inritade på kartor i pärmen ”segelflygledare ÄFK”. Om sektorerna inte skall nyttjas finns inget formellt krav att kontakta Kallax eftersom flygningen då sker i okontrollerad luft. Som en ren serviceåtgärd kontaktar vi dock Kallax även i detta fall för att meddela när vi börjar respektive avslutar dagens verksamhet. Se bilagan ”SPORTFLYGSEKTORER” för ytterligare detaljer.
- Om flygning inom Vidsel TMA planeras skall Vidsel kontaktas (0929-370 00).
- Notera vad som överenskommits med flygtrafikledningen på dagbeskedet och tillse att alla blir informerade.
- Fastställ startordning för flygplan som anmält start.
Under flygning:
- Följ upp pågående flygningar med avseende på radiofunktion och position.
- Led verksamheten på marken och i luften för effektivitet och säkerhet.
- Tillse att alla flygningar protokollförs på dagbeskedet.
- Bevaka start och landningsbanor så att dessa inte är blockerade.
- Vid behov, informera annan trafik om pågående verksamhet och bana i användning.
- Vid byte av start/landningsriktning meddela alla berörda flygplan.
- Upprätthåll kösystemet enligt lokala föreskrifter och anpassa flygtiden för att undvika kaos och otrivsel. (exempel; undvik att kalla ned alla flygplan samtidigt, det leder till startkö och ökade risker.)
- Vid behov larma räddningstjänst. Se larmlista i pärmen ”segelflygledare ÄFK” för mer detaljer.
Efter Flygning:
- Meddela Kallax att dagens flygning är avslutad.
- Tillse att all materiel kommer på plats, att flygplanen förtöjs och i förekommande fall täcks med kapell. Glöm inte låsning av tankanläggning, lokaler och grindar.
Ladda ned instruktionen. (Filstorlek: 63 kB).Lista över segelflygledare och bogserpiloter, se aktivitetsöversikt.
Kort kom-ihåg-lista:
- Segelflygledaren kontaktar Kallax (tel 0920-23 4934) och begär tillgång till ”Sektor Långnäs”, ”Sektor Klöverträsk” eller ”Sektor Heden” om flygning i någon av sportflygsektorerna är aktuell. Sektorerna finns inritade på kartor i pärmen "Instruktioner för segelflygledare”. Om sektorerna inte skall nyttjas finns inget formellt krav på att kontakta Kallax eftersom flygningen då sker i okontrollerad luft. Som en ren serviceåtgärd kontaktar vi dock Kallax även i detta fall, för att meddela när vi börjar respektive avslutar dagens verksamhet.
- Om flygning inom Vidsel TMA planeras skall Vidselbasen kontaktas (tel 0929-37000).
- Efter avslutad flygning är det flygledaren som ansvarar för att allt materiel kommer på plats, att flygplanen förtöjs och i förekommande fall täcks med kapell. Glöm inte låsning av tankanläggning, lokaler och grindar.
Ladda ned instruktionen i pdf-format. (Filstorlek: 4,1 MB).Segelflygledaren kan begära att få disponera någon eller flera av de tre sportflygsektorer som finns inom Luleå TMA. Sektorerna benämns "SEKTOR HEDEN", "SEKTOR KLÖVERTRASK" och "SEKTOR LANGNÄS".
Om flygning inom någon av sektorerna planeras ska segelflygledaren kontakta Kallax på telefon 0920 234934 och begära att få tillgång till önskad sektor.
Segelflygledaren skall då uppge följande:
- Namn och flygklubb.
- Vi1ken/vilka sektorer vill vi upprätta.
- Till vilken höjd ska sektorn upprättas (förslagsvis förväntad högsta molnbas).
- Vid. vilket klockslag ska sektorn återlämnas.
- På Vilket telefonnummer kan flygklubben nås (klubbstugan/tornet 0929 558 10).
- Uppge vilken radiofrekvens vi kommer att använda inom sektorn. Vid flygning från Pite!-Långnäs använder vi frekvensen för "Piteå Radio" (123,55 MHz) och vid flygning från Högheden använder vi frekvensen för "Älvsby Flygklubb" (123,35 MHz).
Om trafikledningen godtar vår begäran upprättas den begärda sektorn vilket innebär att flygning inom sektorn utan färdtillstånd blir möjlig.
Anteckna vad som överenskommits på dagbeskedet och meddela alla vad som gäller. När flygningen avslutats ska segelflygledaren "lämna tillbaks sektorn" genom att meddela Kallax att segelflygverksamheten upphört för dagen.
Sektorerna finns inritade på kartan och koordinaterna för hörnpunkterna redovisas nedan:
Hörnpunkt Lat Long Heden 1 N65 56 55.0 E21 29 44.0 Heden 2 N65 45 31.0 E21 41 55.0 Heden 3 N65 42 13.0 E21 13 07.0 Heden 4 N65 53 55.0 E21 14 44.0 Klövertrask 1 N65 31 57.0 E21 11 41.0 Klöverträsk 2 N65 42 13.0 E21 13 07.0 Klöverträsk 3 N65 45 32.0 E21 41 55.0 Långnäs 1 N65 40 13.0 E21 30 02.0 Långnäs 2 N65 09 57.0 E21 29 59.0 Långnäs 3 N65 14 13.0 E21 09 18.0 Långnås 4 N65 31 57.0 E21 11 41.0
Ladda ned instruktionen i pdf-format. (Filstorlek: 50 kB).Lite att tänka på:
- Vid flygning från Piteå Långnäs flygfält används frekvensen för ”PITEÅ RADIO” 123,55 MHz. Denna frekvens gäller normalt även inom upprättade sportflygsektorer.
- Landning sker normalt i vänstervarv för båda banriktningar. Detta innebär att nedflygningssektorn förläggs söder om fältet för landning bana 34, och norr om fältet för landning bana 16.
- Försäkra dig innan flygning om att ”sektor Långnäs” är upprättad.
- Taxning av segelflygplan sker normalt på banan, var därför speciellt uppmärksam på landande flygplan.
Viktiga telefonnummer
Ladda ned instruktionen i pdf-format. (Filstorlek: 18 kB).
VID PERSONSKADA 112 FLYGTRAFIKLEDNING Kallax 0920-23 49 34 Vidsel 0929-370 00 FLYGVÄDER FIR Låghöjdsprognos 020-58 10 00 SMHI Termikprognos
(Användarnamn: klsoar ; lösenord: gripen10)http://produkter.smhi.se/sparv/klsoar/index.htm
INSTRUKTION FÖR SEGELFLYGLEDAREN
Allmänna anvisningar för segelflygledare
finns beskrivna i segelflyghandboken SHB 406. https://www.segelflyget.se/globalassets/svenska-segelflygforbundet/shb/shb406-2020.pdf
Denna instruktion är
anpassad till verksamheten i Älvsby flygklubb. Verksamheten kan bedrivas med
segelflygledare, och vid låg verksamhet utan segelflygledare.
FLYGNING UTAN UTSEDD SEGELFLYGLEDARE
Vid flygning utan
flygledare ansvarar varje enskild pilot för att en säker verksamhet bedrivs i
linje med gällande bestämmelser. Är man osäker på vad som gäller, fråga!
Vid dessa tillfällen är
samarbetet mellan piloterna på fältet extra viktigt. Mer seniora piloter får ta
ett större ansvar och hjälpa andra med frågor runt dagens verksamhet.
Exempel på uppgifter att
fördela:
-
Kontakta bogserföraren för att meddela om det blir flygning
-
Bestämma vem
som sköter kontakten med flygtrafikledningen i förekommande fall
-
Bestämma
lämplig startriktning
Viktiga anvisningar
som alla piloter ska känna till
(finns på klubbens hemsida under ”instruktioner”):
”Flygning från ESUV” –
Beskriver normala procedurer på Högheden
”Sportflygsektorer i Luleå TMA”
– Beskriver vilka sektorer som finns och hur de används.
”Flygning i Vidsel TMA” –
Beskriver under vilka förhållanden som flygning i Vidsel TMA kan göras.
.. samt instruktioner för segelflygledaren enligt
nästa sida.
SEGELFLYGLEDARENS INSTRUKTIONER
Före flygning:
Ø Vid behov, anordna lottning. Även i de fall då
ingen lottning hålls upprättas en kölista.
Ø Om möjligt inhämta information om dagens väder och
delge detta.
Ø Kontrollera vem som är schemalagd bogserförare och bevaka dennes ankomst. I de fall bogserföraren har jour, meddela om det blir flygning senast
10:00.
Ø Tillse att daglig tillsyn blir gjord på de
flygplan som används. Notera utförd tillsyn i Digisys.
Ø Kontakta segelflygtekniker (eller segelflygchef)
om tekniska brister påträffas.
Ø För okända medlemmar/gästmedlemmar; kontrollera
att giltigt certifikat finns och att de är influgna på aktuellt flygplan.
Kontrollera med kassör, ordförande eller segelflygchef om gästmedlemskap finns.
Kontakta flyglärare eller annan funktionär om du är osäker på hur detta ska
hanteras.
Ø Kontakta Kallax (0920-23
49 34) och begär tillgång till ”sektor Långnäs”, ”sektor Klöverträsk” eller
”sektor Heden” om flygning i någon av sportflygsektorerna är aktuell. Se
separat instruktion för hur detta sköts.
Ø Om flygning inom Vidsel TMA planeras skall Vidsel
kontaktas för att säkerställa att Vidsel TMA inte är aktiverat. Telefon 0929-370
00, se separat instruktion på klubbens hemsida om hur detta ska skötas.
Ø Notera vad som överenskommits med flygtrafikledningen
och tillse att alla blir informerade.
Ø Fastställ startordning för flygplan som anmält start.
Under flygning:
Ø Följ upp pågående flygningar med avseende på
radiofunktion och position.
Ø Led verksamheten på marken och i luften för
effektivitet och säkerhet.
Ø Tillse att alla flygningar protokollförs på hemsidan
Ø Bevaka start och landningsbanor så att dessa inte
är blockerade.
Ø Vid behov, informera annan trafik om pågående
verksamhet och bana i användning.
Ø Vid byte av start/landningsriktning meddela alla
berörda flygplan.
Ø Upprätthåll kölistan om sådan finns och anpassa
flygtiden för att undvika kaos och otrivsel.
Ø Vid behov larma räddningstjänst, telefon 112.
Efter ett haveri när omedelbar fara inte längre föreligger, följ SHB 821
https://www.segelflyget.se/globalassets/svenska-segelflygforbundet/shb/shb-821-2020.pdf
Efter Flygning:
Ø Återlämna lånade
sportflygsektorer genom att ringa Kallax och bekräfta
att dagens flygning är avslutad.
Ø
Tillse att all materiel
kommer på plats, att flygplanen förtöjs och i förekommande fall täcks med kapell.
Glöm inte låsning av tankanläggning, lokaler och grindar.