Äfk-logo Älvsby Flygklubb
Rek. uppl: min 1024 x 768 - Uppdat. 12 juli 2023 - ver.14.0   -  Optimerad för Internet Explorer & Google Chrome [3.145.93.227]
Visa besökssidorna
 
Startsida/Inloggning Flygplan och flygning Motorseglaren Skolning/Training För eleverna Mallar & manualer Tävling Sträckflygning Fotosidorna Stugor/Husvagnar Länkar Film Kontakt Dratampen Söksidan digisys

Sträckflygning/Tävling

Sträckflygning

Jannes filer (medlemsmötet 9. juni 2018)

STRÄCKA_ÄFK2018_red.pdf
XCSoar-manual.pdf
landable_2013_JLN.cup
default.prf
Sverige-2014-WP-rev0.TXT
SWE_N_HighRes.xcm
xcsoar-checklist.txt

Sträckflygning

Jannes kommentarer

Efter vår temakväll om sträckflygning för ett par veckor sedan så har Peter lagt upp presentationen och några matnyttiga filer under ”sträckflygning / tävling” på hemsidan.

Ett av ämnena handlade om Androidappen XCSoar och de övriga filerna som är upplagda på samma ställe är luftrumsfil, kartfil norra Sverige och den databas med utelandningsfält som jag använder.

Filen ”default.prf” är en konfigureringsfil som jag använder i XCSoar. Om man kopierar in den i mappen ”XCSoarData” så får man samma inställningar som jag använder. Det är alldeles säkert inte optimalt och man kan ”tweaka” efter eget tycke. Det finns dock några inställningar som jag tycker är principiellt viktiga:

  • Marginalen till landningsbara fält visas som ”arrival alt”, dvs beräknad ankomsthöjd över fältet utan säkerhetsmarginaler. Det finns alternativ, tex vilket glidtal man behöver, vilket högsta MC-värde som fältet kan nås med, mm. Det tycker jag dock är oanvändbart och den enda begripliga marginalen är ”meter över mark”, därav det valet.
  • Ankomsthöjden ovan beräknas med det MC-värde som är inställt i nav-boxen för MC-värde. Man kan konfigurera så att ankomsthöjden beräknas för bästa glidtal, vilket ju är oanvändbart, eller med ett speciellt fast ”säkerhets-macready” som i och för sig är OK, men enklast är att bara jobbar med ett värde tycker jag.
  • En av NAVboxarna visar ”AGL”, dvs höjd över marken. Dels är det allmänt bra att veta.. sen är det en bra koll av att höjderna som visas är rätt. På fältet bör AGL vara omkring noll
  • Textstorlekarna på ex.vis ankomsthöjder är ökat på. Läsbarheten på en telefon i solljus är begränsad så man får prioritera hårt genom att visa minimalt med information med rejäl textstorlek.

En annan bra funktion i XCSoar som vi inte berörde är möjligheten till spårning via telefonnätet. Det finns stöd för två olika spårningstjänster, ”Skylines” och ”livetrack24”. Båda är gratis så när som de ören som dataöverföringen via telefonnätet kostar. Jag tycker man ska koppla på båda tjänsterna, och det gör man genom att skaffa en användare på:

Skylines: https://skylines.aero/ livetrack24: https://www.livetrack24.com/

Ange den \"key\" som ni får av skylines under \"setup-Tracking\" för skylines, och användarnamn och lösenord för kontot på livetrack24.

I profilen kan ni ange \"Älvsby flygklubb\" som finns upplagd, så här långt med 3 användare som man kan följa.

XCSoar är gratis och kan laddas ned från; https://www.xcsoar.org/download/

Om intresse finns kan vi vid något tillfälle ha en gemensam ”ladda ner och komma igång”-kväll.

Slutligen så är XCSoar, eller andra liknande program, ingen nödvändighet för sträckflygning. Det viktiga är att man har ”koll på läget” och det kan man ha med karta, huvudräkning, finalglidningsstickor, tyska krångeldatorer, eller helt enkelt egna bedömningar. Programmen är ett hjälpmedel, och dessutom lite kul att hålla på med ibland.

Spårningen är säkerhetsbefrämjande eftersom den tillåter andra att kolla vart man tog vägen, och om inte annat så kan man köra igång XCSoar för att få den funktionen.

Själv har jag använt SEEYOU och XCSoar under många år och tycker att bedömningar blir mycket enklare när man får data presenterat på ett enkelt och tydligt sätt. Inte minst så förenklas bedömningarna av huruvida man har tagit i för mycket eller för lite med sina säkerhetsmarginaler när man utan ansträngning hela tiden kan se exempelvis beräknad ankomsthöjd till mål eller landningsbara alternativ i färdriktningen.

Så, ut och jaga Bosse och mig över skogarna nu!

/ Jan L